מוקד כלבים

מוקד חתולים

חשיבות עיקור חיות מחמד

אלפי כלבים וחתולים נולדים מידי שנה, ואין להם דורש. רבים מהם מושלכים לרחוב, נדרסים, מושמדים או מתים ממחלות ומרעב. רבים רוצים לעזור להם אך לא יודעים כיצד. אחת הדרכים היעילות ביותר לעזרה הינה עיקור/סירוס. אנשים רבים וביניהם אוהבי בעלי חיים נרתעים מהמושגים "עיקור" ו"סירוס". הדבר מתקשר לדעתם לאכזריות, להתערבות בתהליך טבעי, למניעת הגשמת רגש האמהות, למניעת הנאה של בעל החיים מהזדווגות, לשינוי אופיו ועוד.

העיקור הוא ניתוח לא מסובך שבעקבותיו הנקבה לא מתייחמת – אינה מקבלת דימום כל שישה חודשים ואין באפשרותה להמליט גורים. בניתוח מורחקים הרחם והשחלות. הניתוח מתבצע בהרדמה מלאה ולמחרת העיקור הנקבה מתפקדת כרגיל. ניתן לבצע את העיקור מגיל 6 חודשים ואף בתקופת ההיריון. סירוס זכרים הוא ניתוח קל יותר, שבמהלכו מסירים את האשכים. ההתאוששות מהניתוח מהירה ובדרך כלל ללא תופעות לוואי.

חשיבות העיקור:
בתקופת הייחום, כ- 3 שבועות, הנקבה מדממת. זכרים מגיעים לאזור, מטרידים וגורמים למריבות בין השכנים. יש כאלה שיזרקו את הנקבה לרחוב, אחרים יתנו לה להזדווג ואחר כך ישליכו את הגורים לרחוב או ימסרו אותם לכל המעוניין, כך שפעמים רבות ,גם כאלה שלכאורה מצאו בית יגיעו לרחוב. ישנם אנשים ש"יסבלו" במשך תקופת הייחום – עד לייחום הבא.

נקבות מיוחמות ברחוב צפויות לסבל רב. הן נרדפות על ידי זכרים שגורמים להן לפציעות ולנזק פיסי, הנקבה פעמים רבות נזקקת לטיפול רפואי ועלולה למות בזמן ההמלטה. גורים שנזרקים או נולדים ברחוב מגדילים את מעגל השוטטות והסבל.
זכרים מסורסים לא ינהלו ביניהם קרבות קשים, לא יפצעו אחד את השני ולא יטרידו את הסביבה ביללות ובנביחות רמות בשעות הלילה.

חשוב להבין, יצר האמהות אצל כלבים וחתולים אינו נמצא בתודעה כמו אצל בני אדם, אלא הוא אינסטינקט שמופיע רק לאחר ההמלטה, כך שכלבים וחתולים לא יחושו תחושת אובדן או צער כתוצאה מהעיקור.
יש אנשים שמעדיפים לתת זריקות למניעת ייחום לאורך שנים,זוהי אפשרות מקובלת אך זהו פתרון זמני ולא תמיד יעיל. במידה שהזריקה לא ניתנה בזמן הנכון הנקבה עלולה להתייחם. זריקות לאורך זמן יכולות לגרום במקרים רבים לדלקות רחם ולגידולים אשר מסכנים את חיי הכלבה או החתולה.

עיקור הינו פתרון חד פעמי, הומאני ונוח, הן לבעל החיים והן לבעליו, אשר מונע סבל ומצמצם את אוכלוסיית בעלי החיים המשוטטים.