מוקד כלבים

מוקד חתולים

עיקור וסירס חתולי רחוב

איסוף חתולים לעיקור וסירוס
איסוף חתולים לעיקור וסירוס

המדיניות העירונית לעיקור וסירוס חתולי הרחוב

בישראל חיים על פי ההערכות כמיליון וחצי חתולי רחוב. מצב זה הינו תוצאה של התעלמות מוחלטת של הגורמים הארציים מהנושא, ואי קביעת והתווית תוכנית ארצית אשר תחייב את המדינה והרשויות המקומיות לפעול על פי מדיניות אחידה, המעוגנת בחקיקה מודרנית, ומתוקצבת בהתאם, כפי שנהוג ברבות ממדינות העולם הנאור.

חתולי רחוב המשוטטים בקרבת מגורי האדם גורמים לעיתים מטרד לדיירים. רוב התלונות נוגעות ליללות החתולים הזכרים בעונת הייחום, להימצאות גורים ואמהות אשר עשויות להיות תוקפניות מתוך הצורך להגן על הגורים, ומחדירת החתולים למתחמי המגורים והדירות בחיפוש אחרי מזון. לעיתים המטרד נגרם דווקא ע"י אנשים טובים, המעוניינים לעזור אך עושים זאת באופן לא מקצועי.

הפתרון הנכון ביותר לבעיה זו הוא תוכנית לכידה/עיקור/חיסון/סימון והחזרה לשטח המחיה, תוך בקרה וטיפול בנקודות ההאכלה באופן מקצועי.

דרך טיפול זו מקובלת ומומלצת ע"י הגורמים המקצועיים בארץ ובעולם, ונחשבת כשיטה ההומאנית והאפקטיבית ביותר גם ע"י המוסדות האקדמיים והטיפוליים בעולם כולו. שיטת העיקורים ובקרת קבוצות החתולים נהוגה באנגליה, בארה"ב, באיטליה, בגרמניה, תוניס ובעוד ארצות רבות. יעילותה נבחנה והוכחה בתצפיות של שנים. . והניסיון מוכיח כי פתרון זה יעיל לעין ערוך מהגישה האכזרית של הרעלה, או המתה ,שבפועל אינה מפחיתה את כמות חתולי הרחוב המשוטטים, ואינה מקובלת על הציבור הרחב שמתנגד להרג המוני של בעלי חיים.

בשנים האחרונות, בעידודן ולחצן של עמותות ואיגרונים רבים הפועלים למען בעלי חיים, החליטו עיריות ומועצות מקומיות לאמץ את מדיניות עיקור/סירוס וחיסון חתולי הרחוב שבתחום שיפוטן, במטרה להשתלט על ההתרבות הטבעית , למנוע סבל מיותר מחתולי הרחוב הנולדים לתנאי מחיה קשים, ולצמצם את המטרדים הקשורים לריבוי חתולים.

עיריית כפר סבא, בשיתוף עם העמותה ,הייתה בין הראשונות לקיים מבצעי עיקור לחתולי הרחוב . מאז שנת 2005
ניתן בכל שנה תקציב אשר אפשר לעקר ולסרס חתולים במספר אזורים בעיר.

במקביל, בהעדר תקצוב העונה על כל הצרכים בשטח, פועלת העמותה ביחד עם מאות מאכילי החתולים בעיר, ומסייעת להם לעקר ולסרס את החתולים המואכלים על ידם במחיר סמלי. מתנדבי העמותה מסייעים בביצוע הלכידה וההובלה בהתאם לצורך.

על פי מדיניות העירייה והשירותים הווטרינריים העירוניים, כל חתול היוצא לרחוב, גם אם הוא חתול בית/ חצר/ דירה – רשאית הרשות לעקר/לסרס אותו על מנת למנוע את ההתרבות . מומלץ גם לבעלי החתולים הפרטיים לעקר ולסרס את חיות המחמד שלהם , שכן מציאת בתים מאמצים לכל גור הינה משימה לא פשוטה והם אינם רשאים להוציא גורי חתולים הנולדים בביתם לרחוב.

כיצד פועלת תכנית העיקור העירונית

נציגי העמותה פונים למאכילי החתולים באזורים הנבחרים לטיפול ומתאמים איתם את לכידת החתולים ליד מקומות מגוריהם. צוות מקצועי מגיע, ובעזרת ציוד מקצועי, לוכד את חתולים ומעביר אותם בכלובים מיוחדים למרפאה בה מתבצעים ניתוחי העיקור והסירוס.

העיקור יכול להיעשות מגיל 4 חודשים לנקבות, והסירוס מגיל חצי שנה לזכרים, גם חתולות בזמן ייחום או הריון יכולות לעבור עיקור . הניתוח נעשה תוך שימוש בחוטים הנמסים מאליהם ואינם מחייבים לכידה חוזרת לשם הוצאת תפרים. בזמן הניתוח ניתן לכל חתול טיפול נוסף לו הוא זקוק , ובכלל זה מתן אנטיביוטיקה ארוכת טווח, טיפול נגד טפילים, טיפול בפצעים ובבעיות עור ושיניים וכדומה, וחיסון נגד כלבת.

הווטרינר יחזיק את החתולים בהשגחה במשך 24 שעות לאחר הניתוח ויוודא התאוששות טובה. שחרור החתולים נעשה רק אחרי בדיקה והשלמת הטיפול. ההחלמה היא טבעית ונמשכת עד מספר ימים, בהם החתולה בד"כ נמנעת מאכילה רבה ומנקה בעצמה את מקום הניתוח. לגבי חתול זכר המצב אף פשוט עוד יותר שכן אין תפרים נראים כלל. בכל מקרה,לא ישוחרר חתול לאחר הניתוח לפני שמוודאים שהוא בהכרה מלאה, בריא וערני.

סימון – תוך כדי הניתוח מסמנים את החתולים בסימון הווטרינרי הבינלאומי והמקובל בעולם – קטימת קצה אוזן שמאל. סימון זה ימנע לכידה חוזרת של חתולים מטופלים ויבטיח בקרה נאותה וזיהוי חתולים שטופלו.

כ- 24 שעות לאחר האיסוף והניתוח, מוחזרים החתולים לשטח מחייתם המקורי , שם ימשיכו לתרום לחיסול מכרסמים ומזיקים , ובהעדר הדחפים המיניים ישמרו נאמנות למקום מחייתם ואף ימנעו חדירת חתולים זרים לשטחם.

סיכום

לאורך זמן מתייצבת הקבוצה ומספר החתולים נשמר ולא גדל. חשוב להתמיד ולהמשיך ולעקר חתולים בודדים, לא מטופלים , המגיעים לאזור וכך הקבוצה תוכל להגן על מקומה והטריטוריה שלה. קיום קבוצת חתולים יציבה ובריאה יבטיח אותנו ממטרדי עכברים ונחשים וכן מחדירת חתולים נוספים לשטח הקבוצה. חתולים ידידותיים ומטופלים מסייעים לחינוך ילדינו בכל הקשור להתייחסות לחלש ולנזקק ולהתחשבות ביצור חי אחר, ובכך מסייעים גם לחינוך ילדינו בכל הקשור להתייחסות בין בני אדם.