מוקד כלבים

מוקד חתולים

הבנת התנהגות הכלב

לימוד חינוך והדרכה

אימצתם כלב חדש – ברוכים הבאים לעולם הכלבים ! עם השנים גדלה המודעות לקיום הכלב ונוכחותו בביתנו. הכלב כחיית מחמד קל לגידול, אך אנו צריכים לזכור שישנם כללים שעליהם נצטרך לעמוד במהלך גידול הכלב בביתנו, על-מנת שנוכל לקיים חיים של שיתוף בינינו ובין הכלב.
הכלב הוא חיה להקתי ומקורו מהזאב בטבע. הוא חי חיי להקה, כשבתוך הלהקה קיימים מספר חוקים חשובים שאותם הוא חייב לכבד לצורך קיום ואחד מהם הוא חוק המעמדות.
בביתנו, אנו, בני האדם, בעלי המעמד הגבוה (מנהיגים) ואת הכלב עלינו למקם כמה שיותר נמוך בסולם המעמדות (נשלט) – כמובן שנעשה זאת במוח ולא בכוח!

הכלב למד על-פי מספר דרכים:

אחת הדרכים החשובות בתהליך ההסתגלות של הכלב בביתנו, היא ללמד אותו את דרכי ההתנהגות המקובלים בצורה נכונה וחיובית, תוך כדי שמירה על כלל ההתניה : הכלב למד על-פי התניות (הרגלים). ככל שנתמיד בהרגלים, כך הכלב ילמד ויפנים מהר יותר ונכון יותר את דרכי ההתנהגות הנכונות. התניה (הרגלים) = תיקון (תגובה שלילית)  + חיזוק חיובי (תגובה חיובית ). לדוגמא : אם אנו לא רוצים שכלבנו הנחמד ירבוץ במיטתנו, נוריד אותו בזמן הרביצה לרצפה על-ידי תגובה שלילית ( יצירת תרחיש שלילי) וברגע שירד לרצפה נחזק אותו חיובית ( נלטף אותו ונאמר : "כלב טוב" ) – עלינו לחזור על הפעולה שוב ושוב עד שהכלב ילמד ש : כלב רע = על הספה, כלב טוב = על הרצפה. החיזוק החיובי שמקבל הכלב יהפוך אצלו להרגל חיובי והוא תמיד ישאף לרצות את בעליו (לא לרבוץ על הספות).
הערה : רצוי לרכוש לכלב מיטת כלבים על-מנת שירבוץ בתוכה כתחליף לספה ( מיטות ניתן לרכוש בכל החנויות המובחרות לבעלי –חיים ).
אחת הדרכים הנוספות שהכלב למד הנה שפת הגוף. כלומר, הוא למד מתרחישים סביבתיים (צליל, קול, תנועות גוף ועוד ). אנו נשתמש בשפת גופנו על-מנת לפתח ולקדם את דרכי הלמידה של כלבנו.
הערה : כשכועסים, שמחים או שמפחדים, אין צורך להסתיר זאת מהכלב, מכיוון שכלבנו קולט וקורא היטב את הדפוסים של שפת גופנו וריחנו ( זיעה, הבל פה ועוד ).
 
במהלך חייו של הכלב בביתנו, אנו נתקלים בסיטואציות לא נעימות, מה שאנו מגדירים "בעיות התנהגות" אצל הכלב. לא תמיד הבעיה טמונה בכלב, אלא פעמים רבות הבעיה טמונה בגישה שלנו כלפיו. יש לנו נטייה לייחס תכונות אנושיות ( האנשה ( כלפי הכלב. אחרי הכל, הכלב אינו בן-אדם…!
עלינו לדבוק בכמה כללים שיעזרו לכלב ולנו להתמודד מול מצבים לא נעימים כגון : צרכים, הרס בית ועוד. אין להעניש את הכלב לאחר המעשה. כלומר, אם לא תפסת בזמן את כלבך מבצע מעשה שלילי, אל תענישו כלל. הוא לא יקשר את המעשה השלילי לענישה. לא להעניש את כלבנו לפרקי זמן ממושכים, מפני שהוא לא ידע על מה הוא נענש. יש לבצע תיקון ולאחר זמן ( לא מייד) חיזוק חיובי. יש לזכור – ענישה ממושכת מתסכלת את כלבנו וגורמת לנזקים התנהגותיים.
אם כלבנו מפריע בזמן שישנם אורחים בביתנו, אסור לסגור אותו באחד מחדרי הבית מפני שהדבר יוצר תסכול בכלב וגורם לו נזק התנהגותי רב.
יש לחשוף את הכלב לכל דפוסי ההתנהגות האנושיים בבית ומחוצה לו, כלומר בסביבה הביתית, ברחוב, בחברת ילדים, בחברת הקהילה המבוגרת ועוד. החשיפה עוזרת לכלב ללמוד ולהכיר את אורח חייהם של בני האדם והיא מונעת בעיות, פחדים וקשיי הסתגלות.

הימים הראשונים:

יש להקפיד שכל בני הבית ייחסו חשיבות לבואו של הכלב החדש לביתם. כל בני הבית ייאלצו להתייחס לכלב באותם כללים ובאותו אופן. לדוגמא : אם אחד מבני הבית מרשה לכלב לאכול מהשולחן, בשעה ששאר בני הבית אוסרים עליו לאכול מהשולחן, הדבר עלול לבלבל את הכלב ולהקשות על תהליך קליטתו ולגרום לכלב תסכול.
אל תשימו את המזון והמים באזור הרביצה של הכלב, אלא באזור החשוף ביותר לבני הבית ( במטבח לדוגמא ). יש להכין לכלב פינת רביצה ( מיטת כלבים ). יש להקציב את זמן הארוחה של הכלב. לדוגמא : גור עד גיל חצי שנה צריך לקבל שתי ארוחות ביום ובגיל שנה עליו לאכול ארוחה אחת ביום. כל ארוחה צריכה להיערך 15 דקות, בין אם הוא סיים את המזון ובין אם לא ( אף פעם לא להגביל את הכלב בזמן שתייה ובכמות המים בקערה ).
יש להוריד את הכלב לרחוב במסלול קבוע שירגיש בטוח לעשות את צרכיו ויכיר את קירבת ביתו החדש.
במהלך שלושת השבועות הראשונים של הימצאות הכלב בביתכם, עליכם ללכת עם הכלב עם רצועה ארוכה ולא לשחרר אותו במגרשי המשחקים ובפארקים.
במידה והכלב לא אוכל או שותה מעל 24 שעות יש להיוועץ עם הווטרינר.
 
הערה : לא כל כלב מסתגל תוך 24 שעות לביתו החדש. ישנם כלבים שלוקח להם פרק זמן ממושך יותר להסתגל, אפילו מעל שבוע ימים.
זמן הסתגלות מינימאלית של הכלב הנה כ- 3 שבועות.
 
במידה והכלב מתקשה להסתגל לביתו החדש, יש לשבור את שיגרת היום ולנסות להפעילו בבית ובחוץ על-ידי משחק    ( כדור, צפצפות ועוד ) וכמובן – המון חום ואהבה !
במידה והכלב אינו מסתגל כלל, או מגלה התנהגויות בעייתיות, יש להתייעץ עם מאמן כלבים, על-מנת לקבלת הדרכה להמשך. זכרו – הצלחת הסתגלות הכלב טמונה בכם !

בעיות התנהגות:

במהלך תקופת חיי הכלב, מגורות ועד בגרות, הוא עובר תהליכים רבים העלולים לגרום לבעיות התנהגות. הסתגלות לא נכונה וגידול לקוי הם חלק קטן ממגוון התהליכים העשויים לגרום לכלב לתסכולים ואחריהם לבעיות התנהגות.

כיצד לאתר בעיות התנהגות ?

  1. צרכים על המיטה
  2. הרס בית בגילאים מתבגרים
  3. בכי נמשך כתוצאה מעזיבת הבית
  4. לחצים ותוקפנות ( אגרסיביות )
  5. עשיית צרכים מהתרגשות
  6. גילוי תוקפנות כלפי זרים
  7. פגיעה מכוונת של הכלב בגופו אי- שקט תמידי, התגרדויות, התעסקות ממושכת באברי המין
  8. בכי ממושך + יבבות והרס הבית בצורה שיטתית
  9. רכושניות ואובססיה לחפצים,אנשים ועוד…

 
אלה חלק ממגוון רחב של בעיות התנהגות שעשויות להופיע ועלינו לשים לב אליהם ולתת להם פתרון.
התייעצות והדרכה מאנשי מקצוע הן הדרך הטובה ביותר לפתרון נכון וארוך טווח לבעיות אלה.
עלינו לגדל את כלבנו בצורה הטובה והבטוחה ביותר, תוך מתן טיפול נכון מבחינה התנהגותית, פיזית ורפואית.
 
זכרו : הכלב הוא ידידו הטוב של האדם
שיהיה בהצלחה

באדיבות
 יריב – המרכז לכלבי שירות ותרפיה